.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
500 هزار تن برنج ايراني در انبار

عضو هيات مديره انجمن برنج كشور از انباشته شدن 500 هزار تن برنج ايراني در انبار خبرداد و گفت: برنج ارزان خارجي بازار ايران را تصرف كرده است.

غلامعلي قرباني در گفت‌وگو با فارس، افزود: متاسفانه تنها 30 درصد برنج گيلان و مازندران در سال جاري فروش رفته و 70 درصد آن معادل 450 تا 500 هزار تن در انبارهاي شمال بدون مشتري مانده ،در حالي كه برنج ارزان خارجي بازار را به تصرف خود در آورده است.

عضو هيات مديره انجمن برنج كشور خاطرنشان كرد: برنج ايراني روي دست كشاورزان مانده و در انبار كارخانه‌هاي شاليكوبي به صورت امانت نگهداري مي‌شود ، در برخي انبارها به دليل پربودن در خارج انبار نگه‌داشته شده و در برخي موارد مورد دستبرد سارقان قرار گرفته و يا برنج به صورت شالي دچار آتش‌سوزي شده و دسترنج كشاورز از بين رفته است.

قرباني با بيان اين نكته كه برنج در شرايط خشكسالي و كم آبي با رنج مضاعف توليد شده، گفت: از كل برنج توليدي امسال 30 درصد به بازار عرضه شده 20 درصد به صورت شلتوك نگه‌داري شده و 50 درصد هم به صورت برنج سفيد در انبارها مانده است كه علت فروش نرفتن آن واردات بي‌رويه برنج خارجي و توزيع در سراسر كشور است.

رييس انجمن برنج استان گيلان ابراز داشت: نگراني در مورد برنج اين است كه ذائقه مردم به برنج هندي و پاكستاني عادت كند و ديگر برنج ايراني خريداري نكنند و همان بلايي كه سر چاي ايراني آمد ، بر سر برنج ايراني بيايد.

قرباني با بيان اين كه سال 1375 چاي ايراني در آذربايجان غربي مشتاقان بسياري داشت، گفت: متاسفانه بي‌توجهي به چاي ايراني باعث شد، با ورود چاي خارجي و تغيير ذائقه مردم چاي ايراني ديگر خريدار در آن استان ندارد و گفته مي‌شود، تلخ است اين امر باعث انباشته شدن چاي ايراني در انبارها شده است.

رئيس انجمن برنج گيلان تصريح كرد: در حالي كه مردم روزگاري خواهان برنج ايراني معطر بودند، امروزه علاوه بر شهرها در روستاهاي استان گيلان هم برنج خارجي با بسته‌بندي زيبا عرضه مي‌شود، البته مردم هم به دليل ارزان بودن از آن استقبال مي‌كنند.

قرباني افزود: برخي وارد كنندگان برنج و دلالان خيانت كرده و علاوه بر واردات بي‌رويه در فصل برداشت برنج، آن را به صورت بازار سياه عرضه كردند ، آنها در صدد تغيير ذائقه مردم از برنج ايراني، برنج خارجي (هندي و پاكستاني) هستند.

عضو هيات مديره انجمن برنج ايران بيان داشت: در شرايطي كه قيمت برنج در اسفند ماه سال گذشته روزانه افزايش مي‌يافت و به مرز 5 هزار تومان در كيلوگرم رسيد، در آن زمان برنج توليدي دست كشاورز نبود و دلال سود مي‌برد، اما چوب اين كار را كشاورز خورد، زيرا كارگر مي‌گفت برنج گران شده، دستمزد هم بالا رود و شاليكار مجبور بود، روزانه 20 هزار تومان دستمزد كارگر بپردازد.

رئيس انجمن برنج استان گيلان با بيان اين كه نبايد كشور را به برنج خارجي وابسته كنيم، گفت: اگر كشاورز برنج نكارد، با كاهش ذخيره جهاني برنج در 5 سال آينده برنج مازاد نخواهد بود كه بخواهيم با درآمدهاي نفتي وارد كنيم بنابراين دولت كشاورزان ايراني را در جهت امنيت غذايي حمايت كند كه كشاورزي منبع پايان ناپذير توليد غذا است.

قرباني همچنين از طرح مهندسان ناظر شاليزار تشكر كرد و گفت: متاسفانه عمر متوسط كشاورزان بالا بوده و بايد نيروي انساني بخش كشاورزي نوسازي شود.

بنابر آمار رسمي كمرگ جمهوري اسلامي ايران در 7 ماه سال جاري 629 هزار و 400 تن برنج سفيد به ارزش 271 هزار و 900 دلار وارد كشور شد، در حالي كه طبق گفته كارشناسان برنج با توجه به توليد 2 ميليون و 100 هزار تن برنج در كشور فقط نياز به 450 تا 500 هزار تن برنج خارجي است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.